معرفی کتاب های روانشناسی

معرفی کتاب های روانشناسی

معرفی کتاب هایی در حوزه ی روان شناسی.

کتاب هنر ظریف بی خیالی

کتاب هنر ظریف بی خیالی (که به اسم هنر ظریف رهایی از دغدغه ها نیز ترجمه شده) بر خلاف عنوانش، درباره‌ی بی خیالی نیست؛ بلکه اتفاقاً درباره‌ی توجهِ بیش از حد به اهداف و ارزش های کلیدی و بی‌خیالی و بی‌توجهی نسبت به حاشیه‌های دیگر است (حتی اگر دیگران، آن حاشیه‌ها را، اصل بدانند).

این کتاب مارک منسون، در میان مخاطبان کتابهای خودیاری مورد توجه ویژه قرار گرفته و ترجمه‌‌های خوبی از هم از آن در زبان فارسی عرضه شده است.

لینک خرید کتاب هنر ظریف بی خیالی : هنر ظریف بی خیالی

کتاب افسانه کاریزما

(The Charisma Myth) ممکن است در نگاه اول، به خاطر عنوانش کمی تجاری به نظر برسد.

تأییدیه‌ی ست گادین بر روی جلد هم – که ظاهراً هیچ نویسنده‌ای را ناامید نمی‌کند – این گمان را تقویت می‌کند.

اولیویا فاکس کابان (Olivia Fox Cabane) نویسنده‌ی فرانسوی-آمریکایی کتاب، چنان‌که در معرفی خود در کتاب آورده است، در دانشگاه‌های مطرح و نیز برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ در زمینه‌ی کاریزما و #ویژگی های افراد کاریزماتیک سخنرانی کرده است.

اما اگر کمی کتاب را ورق بزنید، به نتیجه می‌رسید که – حداقل در مقایسه با تأثیرگذاری اولیه – کتابی نسبتاً علمی است و اگر در بحث کاریزما مبتدی هستید،‌ بهترین کتاب برای مطالعه محسوب می‌شود.نویسنده کوشیده است توصیه‌ها و حرف‌هایش را با تکیه بر مقالات و مطالعات معتبر، مستند کرده و تا حد امکان، خواننده را به بررسی منابع بیشتر در زمینه‌ی پیشنهادهایش، ترغیب کند.

لینک خرید کتاب افسانه کاریزماافسانه کاریزما

کتاب شکوفایی 

(Flourish) را می‌توان یکی از صمیمانه‌ترین کتاب‌های مارتین سلیگمن دانست.شکوفایی هم مانند سایر کتابهای سلیگمن، یک کتاب علمی خوب و متکی بر مجموعه‌ی گسترده‌ای از مطالعات و تحقیقات است.

بنابراین، از این زاویه، تفاوتی با سایر کارها و کتاب‌های او ندارد. اما لحن ساده و صمیمی، چیزی است که به خوبی از نخستین صفحات کتاب آن را حس می‌کنید.

تبیینِ مفهوم سلامت، تأکید بر این‌که ما نقش داروهای ضد افسردگی را جدی‌تر از آن‌چه هست فرض می‌کنیم، آموزش سلامت، اهمیت ثبات و پیوستگیِ تلاش (حتی بیشتر از بهره هوشی)، تبدیل زخم‌ها و آسیب‌ها به فرصت رشد، خوش بینی، و شیوه‌ی مدیریت و سنجش سلامت در نیروهای نظامی، از جمله موضوعات متنوعی هستند که سلیگمن در این کتاب به آن‌ها توجه داشته است.

.

کتاب  تئوری انتخاب

ویلیام گلاسر، روانپزشکی است که از چارچوب‌های متعارف روانپزشکی فاصله گرفته است. او اصرار دارد که راهکار بسیاری از مشکلات ما انسان‌ها، در اصلاح رفتارها و انتخاب‌هایمان نهفته است و نه استفاده از داروهای شیمیایی.

او معتقد است که هر چه مرکز کنترل درونی در انسان‌ها بیشتر تقویت و تثبیت شود، مشکلات و چالش‌هایشان در زندگی کمتر خواهد شد.

گلاسر نگرش روانشناسی رایج را روانشناسی کنترل بیرونی (External Control Psychology) یا روانشناسی برون‌نگر می‌نامد.

در مدل او که آن را نظریه انتخاب (Choice Theory) می‌نامد، منشاء رفتارها، احساسات و انگیزه‌های انسا‌ن‌ها، انتخاب‌ها و رفتارهای هر فرد و تحلیل‌های درونی او در نظر گرفته می‌شود.

.

کتاب از حال بد به حال خوب

دیوید برنز (David Burns) تجربیات خود را درباره‌ی درمان شناختی رفتاری، برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ در کتابی با عنوان Feeling Good منتشر کرد. کتابی که مقدمه‌ی آن را آرون بک نوشته بود.

حدود یک دهه بعد، نسخه‌ی تازه‌ای از آن کتاب منتشر شد. این نسخه آن‌قدر تغییر کرده بود که منطقی بود عنوانی تازه (و البته هم‌چنان مشابه کتاب قبل) داشته باشد. عنوان این کتاب، Feeling Good Handbook انتخاب شد و این بار، تحسین آلبرت الیس بر پشت جلد آن نشست.

این همان نسخه‌ای است که در ایران با عنوان از حال بد به حال خوب توسط مهدی قراچه داغی ترجمه و به همت نشر آسیم منتشر شد و تا کنون ده‌ها مرتبه تجدید چاپ شده است.

.

کتاب وضعیت آخر

وضعیت آخر تامس هریس (با عنوان انگلیسی I’m OK, You’re OK) در سال ۱۹۶۹ یعنی حدود نیم قرن پیش منتشر شد.

از آن زمان تا کنون، این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شده و ترجمه فارسی آن‌ هم، بارها توسط ناشران مختلف، چاپ و عرضه شده است.

در این کتاب، تقریباً به همه‌ی سرفصل‌های آموزش مقدماتی تحلیل رفتار، اعم از ساختار شخصیت، ویژگی‌های شخصیت والد و بالغ و کودک، تجزیه و تحلیل رفتار متقابل، آلودگی بالغ به والد، آلودگی بالغ به کودک، نوازش و سازماندهی زمان اشاره شده است.

هم‌چنین به موضوعات پیشرفته‌تر مانند بازی های اریک برن، ساختار شخصیت در مقاطع مختلف زندگی و تحلیل رفتار در محیط خانواده هم توجه شده و نکات ارزشمندی در این زمینه مطرح شده است.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن

رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن مجموعه‌‌ای از خطاهای شناختی در تصمیم گیری است. بنابراین اشتباه نیست اگر این کتاب را یک کتاب خودشناسی بنامیم.

دوبلی این نکات را از کتابهای مختلف گردآوری کرده و گاه با منبع و متأسفانه گاهی بدون ذکر منبع به آن‌ها پرداخته است. 

اما فارغ از این بی‌دقتی، بی‌تردید می‌توان آن را یک مرجع مناسب، مفید، روان و سرگرم‌کننده دانست که می‌تواند مطالب جالب روانشناسی را خصوصاً در زمینه‌ی تصمیم گیری در اختیار شما قرار دهد.
هر ایرادی به کتاب وارد باشد (که هست)، قطعاً خسته کننده بودن در فهرست ایرادهایش نیست.

.

کتاب انسان در جستجوی معنا

انسان امروزی به‌طور واضح و مشخص به این اصل رسیده است که برای ماندن و برقرار بودن به یک مفهوم، یک تعریف و یا معنایی مستحکم نیازمند است. 

او می‌داند که ادامه دادن زندگی و زندگی کردن و نه‌فقط زنده ماندن به این مهم گره‌خورده است و در بسیاری از اوقات حتی به حضور موثر چنین چیزی در زندگی خویش اعتراف کرده است.

چیزی که سبب ادامه دادن زندگی و تحمل تمام رنج‌ها، مشقت‌ها و ناراحتی‌ها است. این مهم می‌تواند شخصی از بستگان و آشنایان، توانایی فرد در انجام کارها و امور خود در مقیاس خرد و کلان و یا حتی خاطراتی در ذهن او باشند. دکتر «ویکتور فرانکل» کتاب رواانشناسی «انسان در جستجوی معنا» را با تکیه‌بر همین نگاه و بر بستر تعریف‌شده‌ی این نیاز انسان مدرن نگاشته است. 

.

کتاب خرده عادت ها

خرده عادت‌ها نام کتابی از جیمز کلیر است که در آن درباره تغییرات کوچکی که منجر به نتایج بزرگ می‌شود، صحبت می‌کند. 

در واقع مارک منسن بر خلاف دیگر کتاب‌های روانشناسی و موفقیت، به ما یاد می‌دهد سعی کنیم در زندگی قدم‌های کوچکی برداریم و کم کم پیشرفت کنیم. در واقع به جای اینکه منتظر یک صبح شنبه‌ای باشیم که کارمان را بدون هیچ عیب و نقصی شروع کنیم، بر اساس ایده «خرده عادت‌ها» باید همین امروز کارمان را با هر عیب و نقصی که دارد، شروع کنیم. 

کتاب خرده عادت ها اگر چه بیشتر از اینکه در دسته کتاب های روانشناسی قرار گیرد، در زمینه موفقیت و خودیاری قرار می‌گیرد، اما با این حال از دسته کتاب های روانشناسی چندان هم دور نیست. چرا که مارک منسن سعی کرده در این کتاب از مباحث روانشناسی هم در بیان ایده‌اش و ارائه راهکارها کمک بگیرد.

.

کتاب اثر مرکب

تصمیم‌های کوچک و بزرگی که هرروز می‌گیریم، آینده ما را نشان می‌دهند. همین یک جمله می‌تواند ایده کلی این کتاب را به ما بگوید.

در واقع چیزی که از اثر مرکب یاد می‌گیریم این است که دقیقا همان لحظه‌ای که تصمیم می‌گیریم بین یک ویدیو اموزشی و یک کلیپ طنز در اینستاگرام یکی را انتخاب کنیم، همان موقع است داریم آینده خودمان را پی ٰریزی می‌کنیم. دارن هاردی در این کتاب می‌گوید، ممکن است در انتهای روز فرقی با دیگران نکنیم، حتی ممکن است پس از یک هفته، یا یک ماه، یا یک سال هم فرقی نداشته باشیم.

اما دقیقا ممکن است بعد از ۵ سال تغییراتی را در زندگی ببینیم که خودمان شگفت زده شویم. فقط کافی است در هر روز تصمیم‌های درستی بگیریم.

با این حساب، اگر دنبال میانبرهای موفقیت هستید، اگر به دنبال درآمدهای میلیونی از طریق راه‌های ساده و زودبازده هستید، این کتاب را نخرید و نخوانید! چرا که در همان چند صفحه اول حسابی مایوس می‌شوید.

اما اگر اهل تلاش و ساختن موفقیت برای خودتان از راه درست و واقعی هستید و اگر تصمیم گرفتید دست از رویاپردازی‌های بی‌پایه و اساس بردارید و دل به واقعیت‌های زندگی دهید، «اثر مرکب» برای شما بهترین گزینه است.

لینک خرید کتاب اثر مرکب: اثر مرکب

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد