معرفی 8 کتاب برای شروع روانشناسی  و رشد شخصیت

معرفی 8 کتاب برای شروع روانشناسی و رشد شخصیت

لیست چند کتاب خوب در حوزه روانشناسی

لیست کتاب های روانشناسی بسیار زیاد است ، اما کتاب های روانشناسی این لیست با بررسی و تحقیق انتخاب شده است و معیار انتخاب ، تاثیر گذاری و میزان رضایت از آن ها بوده است 

کتاب‌های روانشناسی از آن دسته کتاب‌ها هستند که همیشه علاقمندان خاص خود را دارند، به همین دلیل در ارائه لیست کتابهای روانشناسی، سعی کرده‌ایم حوزه‌ها و کاربردهای مختلف مدنظر شما را درنظر داشته باشیم که جواب گوی همه ی نیاز های شما باشد  اگر به دنبال استفاده از کتاب روانشناسی برای تقویت روح و شناخت بیشتر از خودتان یا محیط اطراف خود هستید از خواندن این کتاب ها پشیمان نخواهید شد:

1.وقتی نیچه گریست (اثر اروین د.یالوم)

وقتی نیچه گریست

در این کتاب جذاب نویسنده که خود استاد روانپزشکی دانشگاه استفورد میباشد ، دیدار خیالی را بین نیچه و یوزف برویر ایجاد میکند و به روان‌درمانی نیچه میپردازد. این کتاب آمیزه‌ای از واقعیت و تخیل است گویا نویسنده آنقدر باتفکر و آثار نیچه آشنا بوده که به روان درمانی او میپردازد و درخلال داستانی گیرا نحوه ی ارتباط مراجع_درمانگر و در کل روانکاوی را می آموزد. این رمان پر از ظرافت‌های ادبی و فلسفی است چنان‌که شاید بتوان گفت کمتر رمانی توانسته است تا این اندازه مضامین فلسفی در لابلای داستان به‌گونه‌ای بگنجاند که جذابیت داستان تحت تأثیر دشواری عبارات فلسفی قرار نگیرد.

جملات برگزیده کتاب هنگامی که نیچه گریست:
- باید طوری زندگی کنیم که انگار آزادیم.
- آخرین پاداش مرده، این است که دیگر نمی میرد.
- انسان دوستانش را سخت تر از دشمنانش می بخشد.

2.مسئله اسپینوزا (اثراروین د.یالوم)

مسئله اسپینوزا

مسئله اسپینوزا، نوشته اروین د. یالوم، روایتی جذاب، پرکشش و مسحور کننده از زندگی این فیلسوف مشهور است.از اسپینوزا ( فیلسوف مشهورقرن ۱۷ و زمینه‌ساز عصر روشنگری قرن۱۸) و زندگی او اطلاعات زیادی در دست نیست اما گویا این نویسنده چنان عمیق او را شناخته و عقایدش را طوری بر روی داستان می‌آورد که بعداز اتمام کتاب تصور میکنید تمامی کتابهای اسپینوزا خوانده ای و بر عقایدش تسلط کامل دارید. او در این کتاب دو داستان را به طور موازی پیش می‌برد. اول داستان اسپینوزا، که از جامعه‌ی یهود طرد شد؛ دوم داستان فردی به نام آلفرد روزنبرگ، ایده‌ئولوژیست فعال حزب نازی را روایت می‌کند.در این کتاب جذاب ردپایی از هیتلر هم میباشد ، داستانی جذاب از چگونگی شکل گیری هیتلر و حزب نازی.

3. درمان شوپنهاور (اثر اروین د. یالوم)

درمان شو پهناور

میتوان گفت شاید اولین رمان گروه‌درمانی جهان است ؛ که بطور مسحورکننده ای در مورد دو مرد که در جستجوی معنایی هستند، یکی از اهداف این نویسنده از نوشتن این داستان ارائه تصویری درست و دقیق از جلسات یک گروه درمانی معتبر. همچنین وی آرا و عقاید شوپنهاور را به بهترین نحو در خلال داستانی جذاب و گیرا گنجانده است  و درطی آن سعی دارد به مردی که گویا رونوشت شوپنهاور قدیم است بقبولاند که ارتباط های انسانی است که به زندگی معنا میبخشد.در این کتاب نیز همچون رمان وقتی نیچه گریست با زبان سحرانگیز داستان، به معرفی اندیشه‌های پیچیده‌ی فلسفی و توصیف فنون روان‌درمانی و گروه‌درمانی می‌پردازد. 

4.انسان درجستجوی معنا (اثر ویکتور فرانکل)

انسان در جستجوی معنا،کتابی است که بر پایه‌ی تجربیات فاجعه‌بار ویکتور فرانکل ، در اردوگاه‌های کار اجباری آشویتس نوشته شده است . او کسی بود که از بیماران خود اول یک سوال میپرسید “چرا خودکشی نمیکنید؟” معتقد بود درزندگی هر آدمی یک معنایی نهفته است که باید آنرا بیابد.اگر دوست دارید که از ناامیدی بیرون بیایید و می‌خواهید درباره‌ی معنادرمانی بدانید، کتاب انسان در جستجوی معنا، گزینه‌ی خوبی برای شما است. 

5.تئوری انتخاب ( ویلیام گلاسر)

تئوری انتخاب

برای خواندن این کتاب اگر بخواهم راستش را بگویم باید خیلی شهامت داشته باشید چرا که از آن پس مسئول تمام انتخاب هایتان هستید این در ابتدا کمی شهامت میخواهد اما گامی است به سوی سلامت روان پس خوش به حال آن هایی که این شهامت را دارند که بگویند مسئول تمام انتخاب هایشان خودشان هستند

نظریه واقعیت درمانی گلاسر در روانشناسی مدرن یکی از مهمترین نظریه هاست که پشتوانه ای قدرتمند دارد و این کتاب اصلی ترین و مهمترین کتاب این نظریه به حساب می آید پس خواندن آن را از دست ندهید.

6. نظریه های شخصیت (اثر جی فیست و گریگوری فیست)

نظریه های شخصیت

این کتاب را صرفا برای علاقه مندان به مفاهیم روانشناسی معرفی میکنیم زیرا گنجینه ای نسبتا کامل از نظریه ها و عقاید روانشناسان مختلف و معروف است که خواندنش برای علاقه مندان لذتی سرشار است. باید خاطر نشان کنیم که این کتاب منبع کنکور کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی است ضمن آنکه شما را با تقریبا تمام نظریه های شخصیت روانشناسی آشنا میکند اما باید بگوییم که نثری روان و گیرا هم دارد.

7.هنر عشق ورزیدن(اریک فروم)

هنر عشق ورزیدن

 اریک فروم در پیشگفتار تاکید می‌کند که این کتاب یک دستورالعمل ساده برای عشق ورزیدن نیست، بلکه عشق‌ورزی یک هنر است که فراگرفتن آن مانند بقیه هنرها به تلاش و تمرین نیاز دارد. به عقیده نویسنده عشق احساسی نیست که فرد بتواند به آسانی به آن دست پیدا کند، برای رسیدن به عشق واقعی درجه‌ای از بلوغ شخصیتی‌ لازم است و اگر فرد در مسیر رشد و توسعه شخصیت خود نباشد تمام تلاش‌هایی که برای رسیدن به عشق می‌کند بی‌ثمر می‌ماند.اریک فروم در کتاب هنر عشق ورزیدن تلاش می‌کند که خواننده را متقاعد کند که تمام کوشش‌ های او برای عشق ورزیدن محکوم به شکست است مگر این که: با جد برای تکامل همه جانبهٔ شخصیت خود بکوشد تا جایی که به جهت‌ بینی سازنده‌ ای برسد.

8. مقدمات روان‌شناسی (زیگموند فروید)

مقدمات روان‌شناسی

اگر کمی، فقط کمی، درباره روانشناسی مطالعه کرده باشید نام زیگموند فروید را شنیده‌اید.فروید یکی از روانشناسانی است که خیلی زیاد قربانی کج‌فهمی و تحلیل‌های نادرست شده‌.

هال برای نوشتن این کتاب از نوشته‌های خود فروید استفاده کرده و به سراغ منابع ثانویه و متون تحلیلی نرفته‌است. کتاب زبانی روایی دارد و بدون نقد و بررسی نظریات فروید و مقایسه آن‌ها با نظریات سایر روانشناسان، تنها به بیان آن‌ها پرداخته‌است.

در یادداشت پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «کتاب حاضر از این نظر منحصر به فرد است که خدمات ارزنده زیگموند فروید را به عنوان یک روانشناس توصیف می‌کند.»

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد