کتاب هایی که شما را عاشق مطالعه میکنند

کتاب هایی که شما را عاشق مطالعه میکنند


معرفی 8 کتاب جذاب و دوست داشتنی که برای شروع مطالعه پیشنهاد می شوند

شاید در شروع کتابخوانی و پاگذاشتن در مسیر تبدیل شدن به یک کتابخوان حرفه‌ای، هیچ چیز مهم تر از انتخاب کتاب های مناسب برای مطالعه نباشد. سوالی که معمولا توسط افراد در این مرحله مطرح می‌شود این است که

"چه کتابی بخوانم یا برای شروع از چه کتابی شروع کنم "

در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی آشنا کنیم.

این کتاب ها با محتوای جذاب و نوشته های روان ، باعث زده شدن شما از مطالعه نمیشوند و شما را به مطالعه علاقمند میکنند 


  1. ۱. شازده کوچولو (آنتوان دوسنت اگزوپری)

ممکن است کتاب شازده کوچولو را نخوانده باشید، اما حتما یا یکی از انیمیشن‌های آن را دیده‌اید و یا اسم آن را شنیده اید.

  • کتاب شازده کوچولو یکی از موفق‌ترین و پرفروش ترین کتاب‌های تاریخ هست که تاکنون به بیش از سیصد زبان دنیا ترجمه شده است که تنها کتاب غیر مقدس است که تاکنون به این تعداد زبان ترجمه شده است.
  • به دلیل اهمیت بالای این کتاب برای نویسنده ، تمامی تصویر آن را خودش با استفاده از آبرنگ کشیده است
  • کتاب شازده کوچولو، آنچنان قطور نیست و داستانش کند پیش نمی رود؛ به طوری نیست که بعد از خواندنش، احساس خستگی کنید. و میتوان  گفت یکی از بهترین کتاب هایی است که شما را به مطالعه تشویق میکند 

۲. قلعه حیوانات (جورج اورول)

کتاب مزرعه حیوانات، شاهکار جورج اورول، یکی از معروف ترین کتاب های جهان است. این کتاب، با داستان غیرکلیشه ای، نمادین، جذاب و پرمفهوم خود، می تواند دل هرکسی را بدست آورد. همچنین، مثل شازده کوچولو، چندان قطور نیست و نیازی نیست روزها صرف خواندنش کنید. (ولی احتمالا روزها صرف فکر کردن به آن می کنید!)

 اورول این کتاب را در طول جنگ جهانی دوم نوشت و در آن از استبداد طبقه‌ی حاکم شوروی انتقاد کرد.

داستان از آنجا شروع می شود که در یک مزرعه، یکی از خوک ها، به خاطر خوابی که دیده است، رویای آزادی در سر می پروراند و این رویا را به سایر حیوانات منتقل می کند. حیوانات مزرعه با رهبری خوک ها، بر ضد صاحبشان، شورش می کنند. خوک ها، به دلیل “شایستگی بیشتر” رهبری حیوانات مزرعه را بر عهده می گیرند و بعد، کم کم بر خلاف آرمان های این حیوانات بخت برگشته، یک حکومت فاسد در مزرعه به وجود می آید؛ حکومتی که خوک ها آن را اداره می کنند…


۳. کیمیاگر (پائولو کوئیلو)

کیمیاگر

رمان کیمیاگر اثر مشهور و برجسته پائولو کوئیلو است که تاکنون به بیشتر از ۵۰ زبان ترجمه شده است. بیش از ۶۵ میلیون نسخه از کتاب کیمیاگر به فروش رفته است و یکی از پرطرفدارترین کتاب‌های جهان محسوب می‌شود.

داستان خطی و ساده کیمیاگر، با درون‌مایه‌ی عرفانی و توجه به قلب هستی، معجزات زندگی را افسانه‌ی شخصی دانسته و مخاطب را به باور این معجزه تشویق می‌کند. دانای کل داستان، ماجرای چوپان جوانی به نام سانتیاگو را روایت می‌کند که در مسیر آرزوهایش و به ترغیب دیگران، به دنبال سرنوشت تازه‌ای می‌رود. کتاب با همه‌ی سادگی‌اش، حس و حال خوبی دارد و همین حس را هم به مخاطب تزریق می‌کند


۴. چهل نامه کوتاه به همسرم (نادر ابراهیمی)

چهل نامه  کوتاه به همسرم

این کتاب کوچک دوست‌داشتنی از شیرین‌ترین و ساده‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین کتاب‌هایی است که هرکس در طول زندگی‌اش می‌تواند بار‌ها و بار‌ها بخواند و همچنان از تازگی‌اش سرشار شود. صرفا با نامه‌های عاشقانه یک مرد روبرو نیستیم، کتاب دریچه‌ای از عشق و اخلاق و عاطفه را به روی خواننده باز کرده و با قلمی شاعرانه، بیانی دلنشین و زبانی عاشقانه، نگاه مخاطب را به مفهوم عمیق و واقعی خوشبختی می‌رساند. نادر ابراهیمی شخصی‌ترین جوانب زندگی مشترک را به قدری استادانه در معنای عام وسعت داده، که محال است کسی آنرا بخواند و به درک متقابل نرسد. این کتاب، ساده‌ترین و کارآمدترین درس‌هایی را شامل می‌شود که سالیان سال باید برای یادگیری‌شان وقت بگذاریم. در نامه بیست و یکم می‌خوانیم:

✍ عزیز من!
خوشبختی، نامه‌ای نیست که یکروز، نامه رسانی، زنگ در خانه ات را بزند و آن را به دست‌های منتظر تو بسپارد.
خوشبختی، ساختن عروسک کوچکی است از یک تکه خمیر نرم شکل پذیر...
به همین سادگی، به خدا به همین سادگی، اما یادت باشد که جنس آن خمیر باید از عشق و ایمان باشد نه هیچ چیز دیگر.


۵. ماهی سیاه کوچولو (صمد بهرنگی)

ماهی سیاه کوچولو

 به ظاهر یک قصه کودکانه شیرین و آموزنده به نظر می‌رسد. با این حال، صرفا برای کودکان نوشته نشده و مفاهیم نمادینش، چون شازده کوچولو، تبلور اندیشه‌های ناب بشری است که از زبان یک ماهی روایت می‌شود. داستان رشد و تغییر و آگاهی در گرو سرسختی و جسارت، که به زبان‌های خارجی بسیاری ترجمه شد و مورد تحسین قرار گرفت. ماهی سیاه کوچولوی قهرمان قصه، خسته و دلزده از زندگی تکراری در محیط کوچک جویبار، در آرزوی دنیایی تازه، با اشتیاق و کنجکاوی به سمت دریای بیکران روانه می‌شود و خطرات احتمالی‌اش را به جان می‌خرد. در تعریف جسارت او می‌خوانیم:

✍ مرگ خیلی آسان می‌تواند به سراغ من بیاید، اما من تا می‌توانم زندگی کنم نباید به پیشواز مرگ بروم. البته اگر یک وقتی ناچار با مرگ روبرو شدم ،که می‌شوم ،مهم نیست، مهم این است که زندگی یا مرگ من چه اثری در زندگی دیگران داشته باشد.


۶. دنیای سوفی(یوستین گردر)

دنیای سوفی

کتاب دنیای سوفی ، با یک نثر ساده و داستانی و داستان بسیار جذاب از زندگی یک دختر کوچک کنجکاو که به دنبال کشف دنیای پیرامون خود است، سعی می‌کند مفاهیم و نظریه‌های فلسفی را از قرن‌های دور تا به امروز روایت کند و شما را با آن‌ها آشنا کند. حتی اگر به دنبال مطالعه جدی فلسفه هم نیستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که این کتاب را مطالعه کنید و از دنیای جذاب آن لذت ببرید.


۷. موش ها و آدم ها(جان اشتاین بک)

یکی از شناخته شده‌ترین داستان‌های جان اشتاین بک، رمان کوتاه و اجتماعی موش‌ها و آدم‌ها (Of mice and men) است که در سال 1973 منتشر شده. داستان که در سال‌های رکود بزرگ آمریکا اتفاق می‌افتد، بر اساس بخشی از خاطرات نویسنده شکل گرفته است.

در این کتاب داستان دو دوست به نام‌های جورج و لنی را بازگو می‌کند. این دو دوست دارای ویژگی‌های بسیار متفاوتی هستند. آن‌ها برای پیدا کردن کار، از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر می‌روند و به امید اینکه روزی بتوانند زمین و مزرعه اختصاصی خودشان را داشته باشند، زندگی می‌کنند.

نثر روان و داستان جذاب این کتاب باعث میشود که از خواندن کتاب خسته نشوید


۸. هنر شفاف اندیشیدن (رولف دوبلی)

هنر شفاف اندیشیدن

 هنر شفاف اندیشیدن نام کتابی است که توسط رولف دوبلی نوشته شده است و در واقع لیستی از مهارت‌ها و اشتباهات تصمیم‌گیری و نکاتی در مورد بهتر فکر کردن است و شاید بتوانیم آن را یک جعبه ابزار جامع برای تصمیم‌گیری بهتر بنامیم. این کتاب شامل فصل‌های کوتاهی هستند که با یک داستان سعی دارند به شما درس‌های مهمی را منتقل کنند. فصل‌های کوتاه این کتاب‌ باعث می‌شود که تجربه مطالعه آن‌ها برای شما خسته کننده نباشد و سبک داستان‌گویی دوبلی شما را با خود تا پایان کتاب می‌کشد.

سخن آخر

معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. در دنیای امروز تبلیغات در هر زمینه‌ای به شدت زیاد شده و اگر کسی بخواهد کتاب خواندن را شروع کند، به راحتی ممکن است تحت تاثیر تبلیغات در دنیای کتاب قرار گیرد و چه‌ بسا یک کتاب نامناسب برای شروع کتابخوانی انتخاب کند. در این صورت تنها چیزی که رخ می‌دهد دوری بیشتر و بیشتر از کتاب است.

هیچ‌وقت فراموش نکنید که ایده پیشنهاد کتاب تنها در ابتدای مسیر کتابخوانی می‌تواند به شما کمک کند و در ادامه این مسیر، این شما هستید که باید به سوال چه کتابی بخوانم پاسخ بدهید و لیستی از کتاب‌های مورد نظر خود برای مطالعه را بر اساس نیازهایتان تهیه کنید.

بنابراین بعد از اینکه اهل کتاب خواندن شدید، هیچ‌کس بهتر از شما نمیتواند تشخیص دهد بهترین کتاب های دنیا برای شما چه کتاب هایی است.

 * امیدواریم که این مطلب براتون مفید واقع شده باشد *

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد